GEMEENTE HET HOGELAND INFORMEERT BREED

Vanaf dit jaar publiceert de gemeente Het Hogeland de wekelijkse informatiepagina in de Noorderkrant. Alleen de gemeente Bedum maakte van dit medium gebruik. Inwoners van de voormalige gemeenten De Marne, Eemsmond en Winsum waren gewend om het gemeentenieuws in een andere uitgave te lezen. Die laatsten moeten even aan de nieuwe situatie wennen, zo blijkt in de praktijk.

“We zitten in een gewenningsfase. De inwoners, de gemeente en de uitgever van de Noorderkrant, NDCMediagroep, hebben te maken met een ander, groter verspreidgebied. De huis-aan-huisbezorging van de krant verloopt in bepaalde delen in de gemeente nog niet optimaal. Samen met de uitgever werken we aan verbetering hiervan”, geeft een woordvoerder van de gemeente aan.

Bezorgklachten

“Om een goed beeld te krijgen en te houden, is het van belang dat de inwoners hun bezorgklacht op de juiste plek melden. Dat kan op www.noorderkrant.nl onder het kopje ‘Service’. We roepen inwoners dit te blijven doen, ook als de situatie niet direct verbetert. Op die manier kunnen we toewerken naar een nog betere bezorging”, zegt de woordvoerder.

Buitengebied

De Noorderkrant wordt alleen in de bebouwde kommen huis aan huis verspreid. De krant wordt niet in het buitengebied bezorgd. “Om alle inwoners te bedienen, hebben we ervoor gekozen om het gemeentenieuws in een krant te plaatsen die ook digitaal beschikbaar is. Verder hebben we verschillende afhaalpunten in de gemeente. De punten zijn te vinden op locaties waar de meeste inwoners vaak komen. Ze kunnen de krant zo meenemen. Als blijkt dat de kranten op bepaalde plekken al snel niet meer beschikbaar zijn, vernemen we het graag.”, vervolgt de woordvoerder. De afhaalpunten zijn te vinden op de servicepagina van www.noorderkrant.nl. De krant is hier ook digitaal te lezen en vorige edities zijn er eveneens te vinden.

‘Golden Laand’

In het huis aan huisblad De Ommelander en in de Ommelander Courant publiceert de gemeente elke laatste donderdag van de maand ‘Golden Laand’. “Daarin vinden onze inwoners informatie over herstel, versterken en de vele initiatieven, gericht op de toekomst”, zegt de woordvoerder. ‘Golden Laand’ is ook te vinden op de website van de gemeente, www.hethogeland.nl. “Met een mailtje naar redactie@hethogeland.nl kun je er op abonneren. De uitgave wordt dan per mail toegezonden.”

Overheid.nl

Met een paar drukken op het toetsenbord weten wat er in de omgeving speelt, kan via een abonnement op www.overheid.nl Die digitale service van de rijksoverheid geeft inzicht in de vergunningaanvragen die in de omgeving actueel zijn. Als er iets speelt dan ontvangt de abonnee automatisch een melding per e-mail. De service komt ook beschikbaar voor inwoners van Het Hogeland. “Daar werken we op dit moment hard aan. We streven er naar dat we uiterlijk voor april dit jaar alle informatie digitaal in de lucht hebben en dan ook actueel houden,” besluit de woordvoerder.